دانستنیها
دانستنیها

فرانسه صورت گرفته است اعلام كرد كه باید ‌٥٠ عدد از الیاف زعفران بیشتر از‌٢٧٧/٠ گرم وزن داشته باشد و درصد رطوبت آن ‌١٣ درصد باشد . همچنین هر میلی گرم آن باید بتواند ‌٧٠٠ سانتیمتر مكعب آب را بطور محسوس رنگی كند .

تركیبات شیمیایی: زعفران دارای مواد چرب ، املاح معدنی ، موسیلاژ و اسانس های فراوان می‌باشد .رنگ زعفران مربوط به ماده‌ای بنام كروسین است كه در آن وجود دارد پیاز زعفران سمی است و مصرف یبش از حد آن برای حیوانات كشنده است .

 

خواص داروئی: زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است . مهمترین خاصیت زعفران كه از قدیم الایام از آن استفاده می‌شده است درمان افسردگی می‌باشد .زعفران دارای بویی قوی و طعمی تلخ می‌باشد.خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می‌شود، اثر مسكن درد دارد، قاعده آور است، باعث تحریك اعصاب می‌شود، زعفران خون ساز است و گردش خون را آسان می‌سازد، مصرف زعفران خونریزی‌های بعد از زایمان را از بین می‌برد، كبد را تصفیه وقوی می‌سازد، سرفه را رفع و اثر مفید روی درمان برونشیت دارد و ...


طرز استفاده: از زعفران می توان به شكل‌های مختلف استفاده كرد . دم كرده زعفران یا چای زعفران: ‌٢گرم زعفران را در یك لیتر آب جوش ریخته و بمدت نیم ساعت روی آتش بسیارملایم بگذارید تا دم بكشد .

 

تنتور زعفران: یك گرم زعفران را سائیده و با ‌١٠ گرم الكل سفید ‌٨٠ درجه مخلوط کرده و در شیشه ریخته و در آنرا ببندید . این شیشه رادر جای تاریكی گذاشته و هر روزه آنرا تكان دهید پس از دو هفته آنرا صاف كرده و از آن استفاده كنید .

 

گرد زعفران : زعفران را در فر با حرارت ‌٢٥ درجه سانتیگرد خشك كرده و سپس آسیاب كنید و از الك خیلی ریز كنید تا گرد نرمی بدست آید.

 

مضرات : چون زعفران بر روی سیستم تولید مثل اثر دارد بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن احتراز كنند زیرا ممكن است باعث سقط جنین شود . خوردن زیاد زعفران برای كلیه ها مضر است . اشتها را كم می كند و ایجاد سردرد می كند و باعث اختلال حواس می شود .

 

نگهداری:زعفران را باید در شیشه‌های دربسته و دور از نور نگهدری كرد؛ زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌دهد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 24 دی 1390برچسب:خواص,سیب,مغز,آویشن,چای,سبز,برگ,زیتون,بابونه,گزنه,زعفران, توسط فربد بیات افشاری